Obszar Portu Gdynia jest ograniczony i brak ekspansji na morze byłby barierą rozwoju.
Celem budowy Portu Zewnętrznego jest poprawienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia poprzez umożliwienie obsługi kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltimax, to znaczy o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 metrów), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzeniu do 16 metrów.
W efekcie Port Gdynia uzyska silną pozycję w znaczących segmentach ładunkowych w skali krajowej, bałtyckiej i europejskiej.
Dlaczego to jedyna możliwa droga rozwoju? Nie ma możliwości rozbudowy infrastruktury portowej Portu Gdynia w kierunku lądu, gdyż jest on otoczony przez dzielnice mieszkalne i użytkowe Gdyni.
- Wyczerpują się możliwości pozyskiwania nowych terenów wokół basenów portowych Portu Gdynia
- Konkurencyjne porty morskie w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego dynamicznie się rozwijają; konieczne jest wyrównanie potencjału
- Założenia "Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku" przewidują zwiększenie obszaru portu na zalądowionych akwenach Zatoki Gdańskiej
Korzyści dla Polski
- Wzrost bezpieczeństwa łańcuchów dostaw oraz wymiany zagranicznej Polski
- Przeniesienie części przeładunków towarów uczestniczących w handlu zagranicznym Unii Europejskiej z zagranicznych portów do Polski
Korzyści dla Województwa Pomorskiego i Miasta Gdyni
- Rozwój sieci transportowej: dróg wodnych, kołowych i kolejowych powiązanych z Portem Zewnętrznym
- Wzrost gospodarczy regionu dzięki wpływom podatkowym
- Rozwój rynku pracy – około 4700 nowych miejsc pracy w Porcie Zewnętrznym i jego otoczeniu biznesowym
- Potencjał dla nowych inwestycji w Gdyni i miejscowościach ościennych
- Pozytywne zmiany demograficzne – czynnik ekonomiczny dla wzrostu liczby mieszkańców
Korzyści dla Portu Gdynia
- Poprawa pozycji konkurencyjnej
- Kontynuowanie roli Portu Gdynia jako ważnego ośrodka rynku transportu kontenerowego Europy
- Wieloletnie perspektywy rozwojowe, zapewnienie wpływów umożliwiających finansowanie kolejnych inwestycji
- Poprawa warunków żeglugowych
- Potencjał do poszerzenia oferty przeładunkowej Portu
Korzyści dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w Porcie Gdynia
- Potencjał do rozwoju portfolio i wolumenu oferowanych usług
Korzyści dla środowiska naturalnego
- Wzrost udziału transportu dalekomorskiego w handlu – zmniejszenie śladu węglowego transportowanych dóbr
- Rozwój transportu intermodalnego, opartego na przyjaźniejszych dla środowiska środkach transportu